Сайт

Івашковецької гімназії

герб школи
ЛАСКАВО ПРОСИМО
 
Головна » Рекомендації з організації дистанційного навчання » УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

ШАПОВАЛ В.А.,

методист КО «Шаргородський РМК»

0976796076

leto45@i.ua

Рекомендації

з організації дистанційного навчання

у закладах загальної середньої освіти

Шаргородського району

 

УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА

 

Організація дистанційного навчання учнів з української мови і літератури потребує відповідного технічного забезпечення, чіткого планування та дотримання умов:

1) складання тематичного планування на період карантину із визначенням тем, які можуть бути винесені на самостійне опрацювання, а які потребують роз’яснення вчителя;

2) покликання на загальнодоступні електронні та паперові варіанти

шкільних підручників з української мови і літератури;

3) завдання для роботи з підручником має бути обов’язковим для всіх учнів;

4) уникнення винесення складних для самостійного опрацювання тем;

5) чітке визначення списку завдань із зазначенням параграфів, сторінок та переліку вправ чи інших видів роботи;

6) погодження з адміністрацією школи змісту та обсягу завдань для самостійної роботи учнів вчителями-предметниками, аби уникнути перенавантаження;

7) оптимальне визначення кількості завдань, визначених для закріплення та оцінювання знань учнів без великих часових та фізичних затрат (робота за комп’ютером має свої часові обмеження);

8) забезпечення учнів змістовними, доступними, цікавими завданнями.

Дистанційне навчання може проводитись у двох формах: онлайн офлайн.

Уроки онлайн – обмін інформацією в режимі прямої трансляції (вебінар) відбуваються за такими умовами:

1) учні та вчитель повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з веб-камерою), мати підключення до мережі Інтернет;

2) усі учні, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи.

Форми навчання у такому випадку використовують традиційні, дещо модифіковані. При цьому між учителем та учнівською аудиторією існує безпосередній зв’язок: пряма відео трансляція, демонстрування презентації (зокрема колективний перегляд відео); обмін документами Microsoft Office; демонстрування робочого столу або активних програмних додатків із комп’ютера вчителя.

Використання офлайн технологій передбачає:

1) наявність матеріалів уроку, які зберігаються на платформі для проведення дистанційногонавчання,

2) учні можуть опрацювати їх у будь-який час. Якщо відповідної платформи немає, або не всі учні мають доступ до якісного сигналу мережі Інтернет, рекомендую скористатися іншими соціальними мережами:

вайбер,

інстаграм,

телеграм канал та ін.

Багато вчителів уже давно створили групи у вайбері і підтримують тісний зв'язок як з учнями, так і з батьками. Під час  карантину вчитель у групу викладає завдання, оговорює терміни виконання, критерії оцінювання, учні надсилають вчителеві виконані завдання на особистий номер (без загального доступу).

 Особистісно зорієнтований підхід до учнів передбачає використання диференційованих завдань (комусь достатньо виконати тести, а хтось може написати творче завдання). Варто визначити кількість балів за кожне завдання. Можна електронною поштою розіслати індивідуальні завдання до певного уроку.

  Обов’язковою умовою дистанційного навчання учнів має бути контроль з боку батьків, оскільки доведеться значно більше часу проводити перед монітором (підручник в електронному вигляді), тому необхідно відслідковувати, щоб були перерви, стежити, щоб діти не працювали вночі.

  Веб-технології та програмні засоби для організації дистанційного та індивідуального навчання:

1. Платформа Moodleбезкоштовна платформа з можливостями кастомізації за умови встановлення на свій сервер.

2. Платформа Google Classroom – інструмент, що пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, допомагає створювати і впорядковувати завдання, виставляти оцінки, коментувати і організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу або в режимі дистанційного навчання.

Завдяки платформі Classroom можна організувати проєктну роботу, перевернуте навчання, дистанційне навчання.

3. Веб-додаток Edmodo – освітній сайт, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook для спілкування вчителів і учнів.

4. Платформа LearningApps.org – онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи, є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використання на уроках і в позаурочний час. LearningApps.org дає можливість дистанційного навчання кожному вчителю, дозволяючи створити набір класів у власному акаунті, ввести дані про учнів, їх профілі, задати пароль для входу, викладати вправи для виконання.

5. Платформа Learning.ua – містить онлайн тести, інтерактивні завдання з української мови.

6. Платформа Stepik – безкоштовна освітня платформа та конструктор відкритих онлайн-курсів та уроків.

7. Хмарні сервіси (Office365, Google) для спільної роботи учнів та вчителя.

 

Інструменти спілкування у дистанційному навчанні

1. Електронна пошта (для організації спілкування вчителя й учня, учнів між

собою).

2. Форум з певної проблеми або теми (дозволяє приєднати різні файли

певного розміру, наприклад, під час роботи групи учнів над проектом,

створюються форуми для кожної окремої групи з метою спілкування під час

проведення дослідження над вирішенням поставленого завдання).

3. Чат – спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб

оперативного спілкування людей через Інтернет. Є кілька різновидів чатів:

текстовий, голосовий, аудіовідеочат.

Найбільш поширений текстовий чат.

Голосовий чат дозволяє спілкуватися за допомогою голосу, що під час вивчення іноземної мови у дистанційній формі є важливим моментом.

Найбільш поширеними на сьогодні є Viber (миттєвий обмін повідомленнями для передання завдань учням для подальшого виконання), Telegram, WhatsApp.

4. Відеоконференція – це конференція реального часу в on-line режимі. Вона проводиться у визначений день і в призначений час. Для якісного проведення відеоконференції, як і телеконференції, необхідна її чітка підготовка:

створення програм (цим займається мережевий викладач),

своєчасна інформація на сайті і розсилка за списком (виконує педагог-куратор).

Відеоконференція – один із сучасних способів зв’язку, що дозволяє проводити заняття у «віддалених класах», коли учні і викладач знаходяться на відстані. Прикладами сервісів для організації групового веб-консультування на сьогодні є Skype, Google Hangouts.

5. Соціальні спільноти. Наприклад, Facebook можна використовувати для отримання завдань учнями, проведення консультацій, взаємообміну довідковою інформацією, проходження тестів та ін. шляхом організації спільноти.

Електронні ресурси, які можна використовувати під час дистанційного навчання:

Фонд «Відкрита політика» – записи відеоуроків з української мови, української літератури, історії України для підготовки до ЗНО, ДПА. Вхід на сайт фонду за покликанням: https://dostupnaosvita.com.ua/video-lessons .

ГО «Фонд «Відкрита політика» організовано за підтримки Міністерства освіти і науки України, Української національної інформаційної агенції (УНІА) «Укрінформ», Освітнього порталу «Педагогічна преса». Банк уроків постійно поповнюється. Радимо скористатися уроками від фонду, коли немає можливості записати власні уроки й оперативно розмістити учням для перегляду.

Сайт Олександра Авраменка – http://xn--80aafnzkijm.xn--j1amh/; http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky.

Сайт «Мова – ДНК нації» - Лепетун або Як вивчити українську мову за допомогою смартфону – https://ukr-mova.in.ua

 «Лайфхаки з української мови», або Українська мова для дорослих і школярів https://edera.gitbook.io/laifhaki-z-ukra-ns-ko-movi/.

Вправи для вивчення української мови від «Тренажера зправопису української мови» https://webpen.com.ua/.

https://wisecow.com.ua/literatura/ukrayinska-literatura-v-imenax/ – курс лекцій від WiseCow.

https://courses.ed-era.com/courses/course-  v1:Osvitoria_and_EdEra+lifehacks201+lifehacks201/about - онлайн-курс у формі корисних порад (лайфхаків).

 

Додаткові ресурси

для опрацювання художніх текстів повністю або скорочено

5 клас

http://svitliteraturu.com/load/dopomoga_uchnju_z_ukr_lit/5_klas_ukr_lit/t_s

hevchenko_ta_jogo_virshi_dlja_uchniv_5_klasu/56-1-0-858 Т.Г. Шевченко

(анкета поета). Художня реальність, створена уявою митця за допомогою

засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе». «Садок вишневий коло

хати...»

6 клас

https://www.youtube.com/watch?v=Ih-YZA7GEiI Зіркова історія

Всеволода Нестайка. http://booksonline.com.ua/view.php?book=45387

«Тореадори з Васюківки» (скорочено).

7 клас

http://svitliteraturu.com/load/dopomoga_uchnju_z_ukr_lit/7_klas/virshi_v_s

imonenka_dopomoga_uchnju_7_kl/60-1-0-989. Загальнолюдські цінності та

ідеї у вірші «Ти знаєш, що ти – людина...». «Лебеді материнства».

Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії

«Гей, нові Колумби й Магеллани...».

8 клас

http://svitliteraturu.com/load/dopomoga_uchnju_z_ukr_lit/8_klas/o_dovzhenko_nich_pered_boem_dopomoga_uchnju/62-1-0-1091

Олександр Довженко «Ніч перед боєм» – твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців.

9 клас

https://www.youtube.com/watch?v=SfybK1XLjyQ

Т. Шевченко (онлайн-курс).

10 клас

https://www.youtube.com/watch?v=vRkiPEku83M

Василь Стефаник. Українська література в іменах.

https://www.youtube.com/watch?v=w2m6te-iHuk

Василь Стефаник. «Камінний хрест» – психологічне розкриття теми еміграції.

11 клас

https://www.youtube.com/watch?v=ZU16kw_fDzU

Шістдесятництво (онлайн-курс).

https://www.youtube.com/watch?v=7GMS2GejAZE

Василь Симоненко – український поет-шістдесятник.

https://www.youtube.com/watch?v=XyhJNOSEDTM

Дмитро Павличко. Вірш «Два кольори», який став народною піснею.

 

 Методика дистанційного навчання української літератури – нова форма й рівень взаємодії вчителя та учня, який передбачає виконання завдань, прослуховування, тестування, слухання, читання текстів, зворотний зв'язок у процесі навчання. Академічна свобода вчителя дозволяє обрати словесникові форми й методи реалізації дистанційного навчання: онлайн-консультації, вебквести, інтерактивні вправи, уроки через Skype тощо.

Під час організації дистанційного навчання з української літератури доцільно працювати через онлайн-платформи, використовувати методики «Переверненого класу» чи іншого типу змішаного навчання. Методика навчання за принципом «Перевернений клас» або змішане навчання передбачає самостійне прочитання здобувачами освіти літературного твору, а практичні завдання закріплюються в класі чи під час групових робіт.

Окрім цього  телеканали  “Рда” і “Київ” спільно з Міністерством освіти і науки запустив щоденну телетрансляцію безкоштовних відеоуроків та онлайн-курсів для учнів 11 класів, а на радіо “Культура” можна слухати читання творів світової класики в перекладі Максима Рильського.

 

Графік виходу відеуроків на телеканалі  «Київ»:

о 9:30, 10:00, 10:30, 11:30, а також повтори уроків – з 13:10 до 15:00.

Також пряму трансляцію та запис усіх відеозанять можна подивитися на Youtube-каналі.

 

ЕФІРИ РАДІО “КУЛЬТУРА”:

 о 21:00 у програмі “Радіотеатр” відбуватимуться читання творів у перекладі українського поета Максима Рильського.