Сайт

Івашковецької гімназії

герб школи
ЛАСКАВО ПРОСИМО
 
Головна » Профорієнтація » Форми та інструменти профорієнтаційної роботи

Форми та інструменти профорієнтаційної роботи

  У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо товаришів, друзів, коханих. І в основі вибору кожного з нас свої критерії, своє уявлення про добро і зло, честь і безчестя, правду і кривду.

  У кожної людини є свобода вибору. Вибір існує щоденно, щохвилини. Різний за своєю серйозністю. Неоднаковий за своїми наслідками.

  Зробити крок чи не робити? Промовчати чи відповісти? Стерпіти чи не стерпіти? Подолати чи відступити? Так чи ні? Куди піти вчитися? Як жити? Що робити?

  Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, - одна з умов відчуття життєвої повноцінності.

  Прагнення «знайти себе», стати «самим собою», індивідуальністю – неодмінна ознака юності.

  Своє майбутнє ми визначаємо задовго до останнього шкільного дзвінка. Обираючи професію, стараємося зважити всі «за» і «проти» того чи іншого заняття, що приваблює, «приміряти його на себе».

   Вибір професії – чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.

«Ким ви працюєте?» - це чи найперше запитання, яке ставлять під час знайомства будь якій дорослій людині. «Ким працюють твої мама й тато?» - цікавляться навіть діти. І це не випадково, адже професія – одна з найважливіших характеристик людини.

  Слід розрізняти близькі за значенням і вживанням слова «професія» і «спеціальність». Професія – рід занять, означена форма трудової діяльності. Спеціальність – окрема галузь науки, техніки, виробництва, в якій людина працює. Люди однієї професії можуть мати різні спеціальності.

  Наприклад, вона лікар за професією, хірург за спеціальністю, він за професією будівельник, а за спеціальністю може бути бетонником, арматурником, зварювальником, кранівником тощо.

  Мрія й реальність – як їх поєднати? Як не помилитись у виборі своєї дороги, щоб бути щасливим у праці?

  Ці проблеми ми з вами маємо розв’язувати сьогодні. Спробуємо вирішити, що ж має обиратися: людина для професії чи професія для людини?

У світі існує близько 50 тисяч професій. Деякі з них – лікар, учитель, продавець – знайомі всім, деякі існують тільки в великих містах; а представників інших дуже мало (наприклад суфлерів). Кожна професія унікальна по-своєму.

  Залежно від того, з ким (чим) працює людина, професії діляться на п’ять груп:

1) людина – природа (городник, ветеринар, агроном);

2) людина – техніка (електрик, слюсар, водій);

3) людина – знакові системи (програміст, секретар);

4) людина – людина (лікар, учитель, продавець);

5) людина – художній образ (актор, художник).

  Вибір професії базується на трьох «китах»: ХОЧУ!МОЖУ!ТРЕБА!

 

 

 

ОПИТУВАЛЬНИК Л.ЙОВАЙШИ (33)

(модифікація Г.В. Резапкиной)

Методика направлена на виявлення схильностей учнів  до різних сфер професійної діяльності: роботі з людьми, практичній інтелектуальній, естетичній, планово-економічній або екстремальній.

Інструкція: Закінчите вислови, вибравши один з варіантів - «а», «б» або «в» - і обвівши відповідну букву в бланку напроти  номера питання.

1. Мені хотілося б в своїй професійній діяльності:

    а) спілкуватися з самими різними людьми;

    б) що-небудь робити своїми руками - меблі, машини, одяг і т.д.;

    в) знімати фільми, малювати, писати книги, виступати на сцені і т.д.;

 2. У книзі або кінофільмі мене більш всього залучає:

   а) художня  форма, майстерність письменника або режисера;

   б) сюжет, дії героїв;

   в) інформація, яка може згодитися в житті.

3. Мене більше обрадує Нобелівська премія:

  а) в області науки;

  б) за суспільну діяльність;

  в) в області мистецтва.

4. Я швидше погоджуся стати:

  а) керівником  банку;

  б) головним інженером на виробництві;

  в) начальником   експедиції.

5. Майбутнє людей визначає:

 а) досягнення науки;

 б) розвиток виробництва;

  в) взаєморозуміння між людьми.

6. На місці директора школи я, перш за все, займуся:

  а) її благоустроєм (їдальня, спортзал, комп'ютери);

   б) створенням дружного, згуртованого колективу;

   в) розробкою нових технологій навчання.

7. На технічній виставці мене більше залучить:

  а) зовнішній вигляд експонатів (колір, форма);

  б) внутрішній устрій експонатів;

  в) їх практичне вживання.

8. У людях я ціную, перш за все:

   а) мужність,  сміливість,  витривалість;

   б) дружелюбність,  чуйність,  чуйність;

   в) відповідальність,  чесність,  акуратність.

9. У вільний від роботи час я буду:

   а) писати вірші або малювати;

   б) ставити різні досліди;

   в) тренуватися.

 10. У закордонних поїздках мене більше залучить:

   а) екстремальний туризм (альпінізм, віндсерфінг, горні лижі);

   б) ділове спілкування;

   в) можливість знайомства з історією і культурою іншої країни.

 11. Мені цікаво розмовляти:

 а) про машину нового типа;

 б) про нову наукову теорію;

  в) про людські взаємини.

12. Якби в моїй школі були всього три кружки, я б вибрав:

 а) технічний;

  б) музичний;

  в) спортивний.

13. У школі більше уваги слід приділяти:

  а) поліпшенню взаєморозуміння між вчителями і учнями;

  б) підтримці здоров'я що вчаться, заняттям спортом;   

  в) зміцненню  дисципліни.

14. Я з великим інтересом дивлюся:

  а) науково-популярні   фільми;

  б) програми про культуру і мистецтво;

   в)спортивні   програми.   науково-популярні   фільми; б)   програми про культуру і мистецтво; у)   спортивні   програми.15. Мне было бы интереснее работать:

15. Мені було б цікаво працювати

  а) з машинами, механізмами; 

б)   з об'єктами природи;

  в) з дітьми або однолітками.

16. Школа в першу чергу повинна:

  а) давати знання і уміння;

  б) учити спілкуванню з іншими людьми;

  в) навчати  навикам роботи.

17. Кожна людина повинна:

  а) вести здоровий спосіб життя;

   б)мати можливість займатися творчістю;

   в)мати зручні побутові умови.

18. Для благополуччя суспільства в першу чергу необхідна:

  а)захист інтересів і прав громадян;

  б)турбота про матеріальній

  в) наука та технічний прогрес

19. Мені більш всього подобаються уроки:

  а)фізкультури;

  б)математики;

 в)праці.

20. Мені цікавіше було б:

 а) планувати виробництво продукції;

 б) виготовляти вироби;

 в) займатися збутом продукції.

21. Я вважаю за краще читати статті:

 а) про видатних вчених і їх відкриття; 

 б) про творчість художників і музикантів; 

  в) про цікаві винаходи.

22. Вільний час я більш охоче провожу:

 а) роблячи що-небудь по господарству;

 б) з книгою;

 в) на виставках і концертах.

23. Більший інтерес у мене викличе повідомлення:

 а) про художню виставку;

 б) про ситуацію на фондових біржах;

  в) про наукове відкриття.

24. Я вважаю за краще працювати:

 а) у приміщенні, де багато людей;

 б) у незвичайних умовах;

 у) у звичайному кабінеті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Протокол

ОПИТУВАЛЬНИК ПРОФЕСІЙНИХ СХИЛЬНОСТЕЙ Л. ЙОВАЙШИ

(модифікація Г.В. Резапкиной)

Мета: виявити  схильність  учнів  до різних сфер професійної діяльності: роботі з людьми, практичній, інтелектуальній, естетичній, планово-економічній або екстремальній.

Кількість обстежених:_____, з них хлопчиків__________, дівчаток_________.

Дата проведення________________________

Інструкція

Учні повинні закінчите вислови, вибравши один з варіантів - «а», «б» або «в» ,  обвівши відповідну букву в бланку напроти  номера питання.

 

№пп

П.І.Б  учня

Вік

1 - схильність до роботи з людьми

2 - схильність до дослідницької діяльності

3 - схильність до роботи на виробництві

4 - схильність до естетичних видів діяльності

5 - схильність до екстремальних видів діяльності

6 - схильність до планово-економічних видів діяльності

Висновок:  схильність до певного виду діяльності:

 

10-12 б.-  яскраво виражено

7-9 б. середньо виражена

4-6 б.  слабо виражена

0-3 б.- не виражена

10-12 б.-  яскраво виражено

7-9 б. середньо виражена

4-6 б.слабо виражена

0-3 б.- не виражена

10-12 б.-  яскраво виражено

7-9 б. середньо виражена

4-6 б.слабо виражена

0-3 б.- не виражена

10-12 б.-  яскраво виражено

7-9 б. середньо виражена

4-6 б.слабо виражена

0-3 б.- не виражена

10-12 б.-  яскраво виражено

7-9 б. середньо виражена

4-6 б.слабо виражена

0-3 б.- не виражена

10-12 б.-  яскраво виражено

7-9 б. середньо виражена

4-6 б.слабо виражена

0-3 б.- не виражена

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок та подальше планування корекційної роботи:

 

Практичний психолог :


 

 

Бланк відповідей до опитувальника професійних схильностей Л.Йовавши (модифікація Г.В. Резапкиной)

П.І.Б. учня _______________________Клас________________Дата___________

Інструкція: Закінчите вислови, вибравши один з варіантів - «а», «б» або «в» - і обвівши відповідну букву в бланку напроти  номера питання.

1. Мені хотілося б в своїй професійній діяльності:

    а) спілкуватися з самими різними людьми;

    б) що-небудь робити своїми руками - меблі, машини, одяг і т.д.;

    в) знімати фільми, малювати, писати книги, виступати на сцені і т.д.;

 2. У книзі або кінофільмі мене більш всього залучає:

   а) художня  форма, майстерність письменника або режисера;

   б) сюжет, дії героїв;

   в) інформація, яка може згодитися в житті.

3. Мене більше обрадує Нобелівська премія:

  а) в області науки;

  б) за суспільну діяльність;

  в) в області мистецтва.

4. Я швидше погоджуся стати:

  а) керівником  банку;

  б) головним інженером на виробництві;

  в) начальником   експедиції.

5. Майбутнє людей визначає:

 а) досягнення науки;

 б) розвиток виробництва;

  в) взаєморозуміння між людьми.

6. На місці директора школи я, перш за все, займуся:

  а) її благоустроєм (їдальня, спортзал, комп'ютери);

   б) створенням дружного, згуртованого колективу;

   в) розробкою нових технологій навчання.

7. На технічній виставці мене більше залучить:

  а) зовнішній вигляд експонатів (колір, форма);

  б) внутрішній устрій експонатів;

  в) їх практичне вживання.

8. У людях я ціную, перш за все:

   а) мужність,  сміливість,  витривалість;

   б) дружелюбність,  чуйність,  чуйність;

   в) відповідальність,  чесність,  акуратність.

9. У вільний від роботи час я буду:

   а) писати вірші або малювати;

   б) ставити різні досліди;

   в) тренуватися.

 10. У закордонних поїздках мене більше залучить:

   а) екстремальний туризм (альпінізм, віндсерфінг, горні лижі);

   б) ділове спілкування;

   в) можливість знайомства з історією і культурою іншої країни.

 11. Мені цікаво розмовляти:

 а) про машину нового типа;

 б) про нову наукову теорію;

  в) про людські взаємини.

12. Якби в моїй школі були всього три кружки, я б вибрав:

 а) технічний;

  б) музичний;

  в) спортивний.

13. У школі більше уваги слід приділяти:

  а) поліпшенню взаєморозуміння між вчителями і учнями;

  б) підтримці здоров'я що вчаться, заняттям спортом;   

  в) зміцненню  дисципліни.

14. Я з великим інтересом дивлюся:

  а) науково-популярні   фільми;

  б) програми про культуру і мистецтво;

   в)спортивні   програми.   науково-популярні   фільми; б)   програми про культуру і мистецтво; у)   спортивні   програми.15. Мне было бы интереснее работать:

15. Мені було б цікаво працювати

  а) з машинами, механізмами; 

б)   з об'єктами природи;

  в) з дітьми або однолітками.

16. Школа в першу чергу повинна:

  а) давати знання і уміння;

  б) учити спілкуванню з іншими людьми;

  в) навчати  навикам роботи.

17. Кожна людина повинна:

  а) вести здоровий спосіб життя;

   б)мати можливість займатися творчістю;

   в)мати зручні побутові умови.

18. Для благополуччя суспільства в першу чергу необхідна:

  а)захист інтересів і прав громадян;

  б)турбота про матеріальній

  в) наука та технічний прогрес

19. Мені більш всього подобаються уроки:

  а)фізкультури;

  б)математики;

 в)праці.

20. Мені цікавіше було б:

 а) планувати виробництво продукції;

 б) виготовляти вироби;

 в) займатися збутом продукції.

21. Я вважаю за краще читати статті:

 а) про видатних вчених і їх відкриття; 

 б) про творчість художників і музикантів; 

  в) про цікаві винаходи.

22. Вільний час я більш охоче провожу:

 а) роблячи що-небудь по господарству;

 б) з книгою;

 в) на виставках і концертах.

23. Більший інтерес у мене викличе повідомлення:

 а) про художню виставку;

 б) про ситуацію на фондових біржах;

  в) про наукове відкриття.

24. Я вважаю за краще працювати:

 а) у приміщенні, де багато людей;

 б) у незвичайних умовах;

 у) у звичайному кабінеті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бланк відповідей.

№ питання

1

2

3

4

5

6

1

а

 

 

в

 

б

2

 

в

 

а

б

 

3

б

а

 

в

 

 

4

 

 

б

 

в

а

5

в

а

б

 

 

 

6

б

в

 

 

 

а

7

 

б

в

а

 

 

8

б

 

 

 

а

в

9

 

б

 

а

в

 

10

 

 

 

в

а

б

11

в

б

а

 

 

 

12

 

 

а

б

в

 

13

а

 

 

 

б

в

14

 

а

 

б

в

 

15

в

 

а

 

б

 

16

б

 

в

 

 

а

17

 

 

 

б

а

в

18

а

в

б

 

 

 

19

 

 

в

 

а

б

20

в

 

б

 

 

а

21

 

а

в

б

 

 

22

 

б

а

в

 

 

23

 

в

 

а

 

б

24

а

 

 

 

б

в

Вcього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключ

 

Обробка і аналіз результатів опитувальника професійних схильностей Л.Йовайши  :

 

 Після заповнення бланка учні повинні підрахувати число обведених букв в кожній з шести колонок бланка і записати ці шість чисел в порожніх клітках нижньої строчки.

 10-12 балів - яскраво виражена професійна схильність.

7-9 балів - середньо виражена професійна схильність.

 4-6 балів - слабо виражена професійна схильність. 

0-3 бали - професійна схильність не виражена

У кожній з шести колонок представлена сума балів. Вона відображає схильність до певного виду діяльності:

1 - схильність до роботи з людьми. Професії, пов'язані з обслуговуванням (побутовим, медичним, довідково-інформаційним), управлінням, вихованням і вченням. Люди, успішні  в  професіях цієї групи,  повинні уміти і любити спілкуватися, знаходити спільну мову з різними людьми, розуміти їх настрій, наміри і особливості.

2 - схильність до дослідницької діяльності. Професії, пов'язані з науковою роботою. Окрім хорошої теоретичної підготовки в певних галузях науки, людям, що займаються дослідницькою діяльністю, необхідні такі якості, як раціональність, незалежність і оригінальність думок, аналітичний склад розуму. Як правило, їм більше подобається  роздумувати  про  проблему,  чим  займатися  її реалізацією.

3 - схильність до роботи на виробництві. Круг цих професій дуже широкий: виробництво і обробка метала; збірка, монтаж приладів і механізмів; ремонт, наладка, обслуговування електронного і механічного устаткування; монтаж, ремонт будівель, конструкцій; обробка і використання різних матеріалів; управління  транспортом. Професії цієї групи пред'являють підвищені вимоги до здоров'я людини, координації рухів,  увазі.

4 - схильність до естетичних видів діяльності. Професії творчого характеру, пов'язані з образотворчою, музичною, літературно-художньою, акторсько-сценічною діяльністю. Людей творчих професій, окрім наявності спеціальних здібностей (музичних, літературних, акторських), відрізняє оригінальність мислення і незалежність характеру, прагнення до досконалості.

5 - схильність до екстремальних видів діяльності. Професії, пов'язані із заняттями спортом, подорожами, експедиційною роботою, охоронною і оперативно-розшуковою діяльністю, службою в армії. Всі вони пред'являють особливі вимоги до фізичної підготовки, здоров'я і морально-вольових якостей.

           6 - схильність до планово-економічних видів діяльності. Професії, пов'язані з розрахунками і плануванням (бухгалтер, економіст); діловодством, аналізом і перетворенням текстів (редактор, перекладач, лінгвіст); схематичним зображенням об'єктів (кресляр, топограф). Ці професії вимагають від людини зібраності і акуратності.

 

 

 

 

 

"Я-майбутнє твоє, Україно!"

 

 

 

(тренінгові заняття для учнів 8-10 класів)

 

 

 

Мета:

 

Підвищення рівня поінформованості учнів із питань профорієнтації, розширити їхні знання про світ професій, ознайомити  з вимогами до людей відповідних спеціальностей та з умовами роботи, показати важливість та позитивні сторони «улюбленої роботи», допомогти учням визначити власні професійні інтереси, нахили.

 

 

 

Заняття №1.

Привітання:

       Дерево привітань

На великому аркуші паперу намальовано дерево. На дереві висять листочки (кількість листочків відповідає кількості учасників у групі), зі зворотної сторони яких записані різні завдання.

- Привітайся зі всіма, подаючи руку.

- Скажи іншим щось приємне.

- Скажи комусь з учасників, що він чудовий.

- Посміхайся іншим.

- Привітайся з іншими поглядом.

- Обійми когось з учасників у знак дружби.

- Затанцюй з кимсь привітальний танець.

- Скажи іншим учасникам, що ти радий їх бачити і т.д.

Учасники беруть листочки і всі одночасно виконують свої завдання, вільно рухаючись по кімнаті.

 

Знайомство «Скарбничка талантів».

        Поділіть аркуш паперу на дві частини. В першій намалюйте символічне коло ваших інтересів – те, що ви робите із задоволенням. В другій – ваші здібності – те. Що вам краще вдається, до чого, як ви вважаєте. Є хист.

Робота в колі: виступи учасників.

 

Повідомлення теми й мети тренінгу

 

         Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Ця проблема – задача з багатьма невідомими6 що я добре вмію. Чого хочу, а що потрібно суспільству? На наших тренінгах ми спробуємо обговорити , а можливо знайти засоби вирішення цієї задачі».

А розпочати наш тренінг я хочу такою притчою….

 

         Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони про­грають  битву,   вояки  вже  не  вірили  своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи,  допоможи нам, покажи, де та людина, яка   поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця.    Отже,  людина,  яка могла бути генералом,   шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.

В чому ж суть притчі?

----Правильний вибір професії.

Правила роботи тренінгу

         Для чого існують в нашому житті різні правила? Вчитель пропонує прийняти правила роботи групи під час тренінгу. Орієнтовними правилами тренінгу можуть бути такі: 

- приходити вчасно,

- відвідувати всі тренінги;

- брати участь у виконанні вправ і завдань добровільно;

- говорити від свого імені, про себе, висловлювати власні думки;

- один говорить - усі слухають;

- обговорювати дію, а не особу;

Учасники тренінгу обговорюють записані правила, складають їх остаточний варіант. Далі тренер підсумовує роботу і записує останнє правило: ці правила мають силу протягом усіх наших тренінгів.

 

Очікування:

         Учні пишуть свої очікування на проміннях сонця, якщо  справдилися – то промінчики прикріплюють до сонячного диску.( на останньому занятті)

 

Вправа 1. Продовжіть речення «Людина –це……

Немає людини, яка б  не промовляла слова: «Людина». А який зміст ви вкладаєте в нього?.( Кожен учасник тренінгу висловлює свою думку)

 

Вправа 2. «Дороговказ»

На допомогу вам на дошці дороговказ по вашому життю. По бажанню продовжіть фрази

1. Улюблені уроки….

2. Мої заняття….

3. Мої досягнення..

4.Мої недоліки

5. Мої якості

 

Вправа 3. Робота в групах

1. Обєднати в групи за принципом: люди, техніка, природа, художники, знаки

2. Групи працюють над завданням: Перерахувати якості, які необхідні людині в наш час.

3. Групи презентують свою роботу.

Підсумок: однією із якостей є професіоналізм

 

Руханка «Вище голови не стрибнеш»

      Запропонуйте учням взяти стікер і, підстрибнувши якнайвище, наклеїти його на стіну. Потім узяти другий стікер і постаратися наклеїти його ще вище. Так робити доти, доки вдається поліпшувати попередній результат.

Запитання для обговорення:

Чи всі приклеїли стікери на однако­вій висоті? (ні).

Чому? (кожен має різні можливос­ті)

Після якого стікера вже не вдавало­ся поліпшити результат? (зазви­чай після третього - четвертого)

Який висновок можна зробити з цієї вправи? (треба ставити перед собою конкретні цілі, яких можна досягти).

 

Робота в групах: Вправа «Пре­зентація».

1.(Розподіл на команди. «Назвіть ті поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте слово «професія». Проаналізуйте, чому саме такі образи  ви пов'язуєте з професійним світом.  Поділимось на групи за вашими  професійними асоціаціями».)

2. Завдання групам. «Прорекламуйте (надану вам професійну діяльність ((кожній групі пропонується одна  з популярних серед підлітків професія). Опишіть її особливості.

3.Виступи груп. Інші учасники визначають, про яку професію йдеться.

4. Обговорення:

- Наскільки точно змогли передати  особливості професії?

- Чи можемо ми говорити, що достатньо інформовані про ті чи інші  професії?

- А чи можливо зробити правильний вибір майбутнього професійного  шляху, якщо твої знання про сучасний світ професій дуже обмежені?

Висновок. Отже, важливий перший крок у пошуках свого професійного місця —  саме набуття знань про сучасні професії. У цьому вам допоможуть наші заняття.

 

Прощання:

 

Вправа:« Дотягнутись до зірок».

Запропонуйте учням стати в коло, заплющити очі, тричі глибоко вдих­нути і видихнути. Відтак уявити над собою зоряне небо, підвести голову і роздивитися на ньому яскраву зір­ку, яка символізує заповітну мрію. Розплющити очі, простягнути руки якнайвище, "зняти" зірку з неба і "сховати" її у своєму серці.

 

Висновок:  «Hе відмовляйтеся від своїх  мрій, йдіть до них крок за кроком».

 

Заняття №2.

Привітання

Вітаю небо,

Вітаю землю,

Вітаю всіх ,

Вітаю себе.

 

Знайомство:

       Учень називає своє ім’я та інтелектуальну навичку, яку він вважає у себе добре розвиненою ( наприклад: «Катя – легко зосереджуюся», Іван – швидко вчу вірші»).

 

Повторення правил роботи групи

 

Вправа 1. Мозковий штурм

       Фактори, що необхідно враховувати при виборі професії

( учасники тренінгу по черзі висловлюють свої думки)

       Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров'я. Так, небажано обирати будівельні професії, якщо ор­ганізм схильний до застудних захворювань і ре­акцій алергійного характеру; тим, хто має дефек­ти зору, не рекомендуються професії водія авто­транспорту та електронника (доводиться працю­вати з дрібними деталями), кравчині і закрійника, в'язальниці і гаптувальниці; тим, хто має слабкий вестибулярний апарат — обирати професії, пов'язані з мореплавством та керуван­ням літака.

      Крім стану здоров'я, при виборі професії важливо враховувати темперамент людини. Лю­дині з темпераментом холерика протипоказана робота, пов'язана з посидючістю, монотонністю {бухгалтера, оператора, референта і т. д.) і три­валою нервовою напругою.

      У той же час флегматику і меланхоліку не ножна обирати професії водія або шахтаря.

     Має значення здатність людини до адаптації (для професій геолога, шахтаря, підводника, водо­лаза та ін.).

       Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про існуючі професії, які можна одержати в центрі зайнятості населення, під час проведення днів відкритих дверей у навчаль­них закладах, ярмарок професій, у довідковій літературі тощо.

 

Інформаційне повідомлення вчителя.

Цікаво знати:

          Кількість професій швидко змінюється. Вва­жається, що протягом 10 років зникає близько 5000 професій і майже стільки ж виникає нових. При цьому зазнають змін характер і зміст праці у межах як нових, так і старих професій. Більшість назв нових про­фесій є запозиченими з досвіду зарубіжних фірм, а деякі являють собою модифіковані назви вже існуючих професій. Особливо багато нових про­фесій являють собою різновидності назв різних агентів і менеджерів, на­приклад, комерційний агент, рекламний агент, менеджер з персоналу, фінансовий менеджер, менеджер з реклами, офіс-менеджер тощо.

 

Умови правильного вибору професії. Робота в парах.

     Тренер формулює умови правильного вибору професії: «Хочу. Можу. Потрібно»

 Завдання : Обговорити в парах.

-  Що на думку учнів означають дані умови?

Після обговорення пари за бажанням висловлюють свої думки.

Висновок.

     До змісту «хочу» входять  інтереси і нахили, які часто визначають вибір професії. Інтерес- це прагнення до пізнання, бажання ознайомитись якимсь предметом, явищем. Вивчити його. Вибрати професію за інтересом- це означає вибрати те. Що подобається, приваблює. Слід врахувати і те, що вибираючий може зацікавитися і тими професіями, до яких найменш здібний (наслідуючи товаришів, захоплюючись модними професіями). У такому випадку вибір професії за інтересом не можна назвати правильним. Нахил – це прагнення займатися якоюсь певною діяльністю. У школярів можна виділити нахили до роботи з людьми, з технікою, з умовними знаками тощо.

       До змісту «можу» входять здібності, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров'я. Тут важливо підкреслити необхідність вра­хування стану здоров'я при виборі професії. Кожен," хто вибирає про­фесію, повинен з'ясувати, чи відповідає стан його здоров'я вимогам професії. Тому, щоб зникнути розчарування, слід заздалегідь прокон­сультуватися з лікарем. Здібності — це індивідуально-психологічні особливості професійної діяльності, легкість оволодіння нею, творчі можливості людини. Вибираючий професію повинен знати рівень роз­витку своїх індивідуально-психологічних особливостей, їх відповідність вимогам професії. Основними з них є: мислення, пам'ять, увага, тем­перамент, характер та ін.

       Вибираючи професію, слід задаватися не тільки питаннями «що я хочу?» і «що я можу?» , але й «що потрібно?». Потрібно враховувати потреби ринку праці у тих чи інших кадрах

 

Руханка «Тік-так- вау».

Вчитель говорить і показує, решта повторюють:

·        «тік» - руки до плечей;

·        «так» - руки на поясі;

·        «вау» - стегнами  «намалювати» цифри від 1 до 9.

 

Мандрівка у світ професій. Робота в групах.

   1.   А зараз ми помандруємо у світ професій і поз­найомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами, а саме:

Людина - людина.

Людина - техніка.

Людина - природа.

Людина - знакова система.

Людина - художній образ.

2. Розподіл учасників на 5 груп. Групам дається  картка із описом особливостей певного типу професій. Завдання: назвати якомога більше професій даного типу.

                       

 Картки

1- група. Людина-людина

     Праця людей професії «людина-людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей

... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен роз­вивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівно­важеність. Важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять,  сталий настрій у процесі роботи з людьми.

 

2-група. Людина - техніка

      Категорія «людина —техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням  техніки, її ремонтом, установкою і налаго­дженням, виробництвом та збиранням обладнання

     Людина, що працює з технікою, має від­значатися високою виконавською дис­ципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, техніч­ну уяву.

 ... Щоб оволодіти цими професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.

 

3 група Людина-природа

Професії людини, пов'язані з живою при­родою (рослинні та тваринні організми, мі­кроорганізми), належать до категорії «лю­дина — природа».

Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.

 

4 група. Людина-знакова система

     Якщо об'єктом праці виступають різні зна­ки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хі­мічні символи, ноти і т. д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система

         Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосе­редженість, стійку увагу, посидючість.

 

5 група Людина-художній образ

         Професії, пов'язані з образотворчою, му­зичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ».

         З-поміж найважливіших вимог виділяють: і наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.

3. Презентація роботи груп.

 

Вправа «Плутанина в професіях»

        А зараз проведемо вікторину «Плутанина в професіях». Справа в тому, що, зібравши інформацію про професії, у нас відбувся збій го­ловного комп'ютера. Назви професій, їх зміст — геть усе переплуталося! Будь ласка, допоможіть розібратися в цій плутанині.

1.      Люди цих професій добре знаються на комп'ютерах, вміють складати програми, розби­ратися в різноманітних складових комп'ютерної техніки. Назвіть мені професії з цим пов'язані.

(Інженери-програмісти, користувачі ПК, провайдери, інженери-електронники)

2.      А хто лікує тварин, спостерігає за санітарни­ми нормами в тваринницьких фермах, проводить просвітницьку санітарну роботу?

(Ветеринарні лікарі)

3.      Вони ходять у спеціальному одягу. Приїздять на допомогу, коли горить дім, або ста­лася надзвичайна ситуація: землетрус, паводок, екологічне лихо. Які це професії?

(Пожежники, які працюють у підрозділах МНС)

  4.     Люди цих професій добре знаються на різних мікробах, бактеріях. Знаходять різноманітні ліки від хвороб. Слідкують за санітарними нормами,
лікують людей, знаються на ліках.

(Мікробіолог, працівник санепідемстанції, лікар, медсестра, фармацевт)

5.      Вони знаються на погоді, можуть її прогно­зувати. Літають у космос і там також дізнаються про погоду. Передають інформацію про погоду по радіо і телебаченню.

(Космонавти, вчені-метеорологи, телекоментатори погоди)

6.      А люди цих професій добре знаються на ви­готовленні металу та виробів із нього. Які це про­фесії?

(Металурги, сталевари, прокатники, машинобудівники)

7.      Вони охороняють спокій громадян. Ведуть правоохоронну роботу. Захищають людей у суді.

(Працівники міліції, юристи, адвокати, юристи-консультанти)

8.      Хто пише вірші, прозові твори, редагує, дру­кує книги, працює в бібліотеці?

(Письменники, поети, журналісти, друкарі, видавці газет, бібліотекарі)

Прощання:

      Вправа « Ніжне ім'я». Учні утворюють коло. Один учень виходить і сідає у центрі кола. Інші підходять до нього по черзі, торкаються його і промовляють ніжний, пестливий варіант його імені.

    Оплески.

 

Заняття №3

 

Привітання.

Привітайтесь оплесками ті:

- хто любить подорожувати;

- слухати музику;

- читати книги;

- хто сьогодні  йшов до школи пішки;

- хто їхав автобусом.

 

Знайомство:

Вправа «Хвалько»

         Усі сідають в коло. Інструкція: «Традиційно в більшості суспільних систем хвалитися не прийнято, але зараз ми збираємось трохи похвалитись. По черзі кожен називає своє імя і говорить фразу, що починається із слів: «Не хочу хвалитися, але я….»

Повторення правил роботи групи

Гра «Минуле, теперішнє».

       1.Учасникам пропонується пригадати ким вони мріяли стати, коли їм було 6 років і зобразити це у вигляді малюнка.

2. Намалювати теперішню мрію .

3. Учасники демонструють свої малюнки і порівнюють  чи однакові минулі і теперішні мрії.

Вправа «Професійна спрямованість»

       Учням дають заздалегідь підготовлений бланк та зачитують інструкцію. Інструкція виголошується поетапно, у міру виконання учнями тієї чи іншої дії

Інструкція.

       У кожному прямокутнику пред­ставлені чотири професії. З чотирьох про­понованих професій оберіть ту, яка прива­блює вас найбільше, та виділіть її. Якщо ви не знаєте, чим займається людина тієї чи іншої професії, зверніться по допомогу до тренера..

        Таким чином, усього у вас буде виділено 25 професій по одній в кожному прямокут­нику. Потім ви працюєте з бланком по вер­тикалі. П'ять професій ви оцінюєте по п'я­тибальній шкалі: найбільш цікава для вас професія оцінюється 5 балами, найменш цікава —1. І так по всіх вертикальних стовп­чиках. Свої бали ви вписуєте у квадратики, розміщені всередині прямокутника.

       Аналогічну роботу ви виконуєте по гори­зонталі, але тепер бали вписуються у від­повідні трикутники.

       Після цього в кожному прямокутнику ви знаходите суму чисел, записаних у трикут­нику і квадратику.

         І, нарешті, визначаєте суму балів по кож­ній з п'яти категорій. Для цього ви сумує­те отримані бали у кожному прямокутнику у тому порядку, в якому вони пропону­ються нижче:

Людина — людина: 1, 10, 14, 18, 22;

Людина - техніка: 2, 6, 15, 19, 23;

Людина - природа: 3, 7, 11, 20, 24;

Людина - знакова система: 4, 8,12, 16,25;

Людина — художній образ: 5, 9, 13, 17, 21.

Порівнюємо отримані результати: там, де сума виявилась найбільшою, можна го­ворити про  вашу схильність до тієї чи іншої  категорії професії.

 

Бланк методики «Професійна спрямованість»

1. продавець

 Юрист

 Бармен

 Диспетчер АТП

6.збирач літальних

Апаратів

Машиніст крану

Штукатур

Слюсар

11садівник

Зоотехнік

Чає знавець

Птахівник

16. Кресляр

Паспортистка

Секретар-машиністка

Друкар

21. Каменяр

Гравірувальник

Облицювальник-мозаїчник

Гример

2.упакувальник

Автослюсар

Токар

Фрезерувальник

7.Ветеринарний лікар

Скотар

Мисливець

Лісник

12Зав. Архівом

Оператор

Бібліограф

Менеджер

 

17Архітектор

Фотограф

Різьбяр по каменю

Художник по костюмах

22Учитель

Гувернант

Провідник вагона

Спортивний тренер

3.геолог

Ґрунтознавець

Квітникар

Гідромеліоратор

8.Економіст

Касир

Топограф

Бухгалтер

13 артист

Олицювальник-плиточник

Скульптор

Паркетник

 

18Вихователь

Офіціант

Інспектор у справах неповнолітніх

 Перукар

23Столяр

Тесляр

Конструктор-раціоналізатор

Електрогазозварювальник

4.коректор

Програміст

Штурман авіації

Перекладач

9 Художник

Шліфувальник-полірувальник

Музикант

Кораблебудівник

14Викладач технікуму

Диктор

Журналіст

Екскурсовод

19 Шофер

Водій трамвая

 Електромонтер

 Оператор верстатів

24Агроном

Біолог

Рибак

Оператор машинного доїння

 

5.Модельєр

Манекенник

Бутафор-декоратор

Наладчик музичних

інструментів

10 Викладач ВНЗ

Лікар

Майстер виробничого навчання

Робітник будинку культури

 

15 Інженер

Сантехнік

Механік

Контролер АТК

20Лісник

Бджоляр

Ветеринарний фельдшер

Технік-землеупорядник

25податковий інспектор

Лаборант СЕС

Оператор зв’язку

Набірник тексту

Вправа «Поділися гарним настроєм»

Учасники сидячи у колі. «дарують» одне одному частинку свого гарного настрою. Тримаючи долоні відкритими, говорять щось приємне.

Вправа «Аукціон життя»

       Роздумуючи над питаннями «Яким  спеціалістом стати у майбутньому?», кожному з вас насамперед важливо і досить чітко розставити пріоритети своїх загальних життєвих цінностей. Обрана професія повинна  вкладатися в схему бажаного вами  стилю життя, допомагати в досягненні мети. Для того щоб зважити і цю ситуації, пропоную вам взяти  участь у грі, яку можна назвати  «Аукціон життя».

     Кожному  з вас  я даю  10 жетонів,  які під час гри будуть символізувати саме вас: ваші зусилля, ваш  час, здоров'я, тобто ваше життя.  В процесі гри жетони можна обміняти на той чи інший лот, в якому  буде запропоновано 2 «товари». Але придбати можна лише щось одне. Свій вибір серед двох запропонованих альтернатив потрібно робити швидко.

 

. Максимальна кількість лотів —10, але в них може бути різна (вартість, тобто будуть лоти, ціна  яких більше, ніж один жетон. Якщо (ви використаєте всі жетони, ви уже нічого не зможете «купити». Назву « товару», який ви готові« купити », напишіть на жетоні і відкладіть його набік, як уже використаний. Пере­хід до наступного лоту означає, що  попередній знято з «торгів».

Отже, починаємо аукціон.

 Перелік лотів

 

1.

Гарна квартира чи будинок

(1 жетон)

Новий спортивний автомобіль

( 1жетон)

2.

Відпочинок у будь-якому місці земної кулі на 1 місяць на двох

( 2 жетони)

Успішна кар’єра

(2 жетони)

3.

Стрімка політична кар’єра

9» жетони)

Можливість постійного самовдосконалення

( 2 жетони)

4.

Якісна освіта

( 2 жетони)

Підприємство, що приносить великі прибутки

( 2 жетони)

5.

Міцна родина

( 3 жетони(

Всесвітня слава

( 3 жетони)

6.

Чиста совість

( 2жетони)

Успіх за будь-яку ціну

( 2 жетони)

7.

Матеріальне благополуччя

(1 жетон)

Повага і визнання оточуючих

(1 жетон)

 

8.

 

 

 

Керувати і підкоряти

(2 жетони)

 

 

 

Працювати в команді однодумців

( 2 жетони)

 

 

 

9.

 

Стрімка кар’єра завдяки випадку

(2 жетони)

 

 

Поступове сходження до успіху шляхом безперервного самовдосконалення

(2 жетони)

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

Сім додаткових років

(3 жетони)

 

 

 

 

 

 

Безболісна смерть, коли прийде час

(3 жетони)

 

 

 

 

 

 

 

       Перегляньте ваші жетони. Чи все, що ви придбати, вам сподобалось?  Змінили б ви свій вибір, якби знали | всі товари перед початком гри?

     Це гра і ми можемо    зіграти ще раз, а можемо змінити правила гри. А чи реально зробити це в житті? На жаль, ні. Тому треба серйозно  помислити над тим, до якого життя ви прагнете. І це, поряд з оцінкою своїх здібностей, нахилів, вивченням потреб сучасного ринку праці, повинно стати одним з важливих критеріїв у виборі свого професійного майбутнього.

 

Прощання:

Вправа «Вальс – комплімент».

Учні стають у коло і розраховуються на перший – другий. Перші номери роблять крок уперед  і повертаються обличчям до других номерів. Пари з’єднують свої долоні і говорять один одному компліменти. Відтак ті, хто стоїть у внутрішньому колі, роблять крок вправо і з’єднують долоні з іншим учнем.

 

 

 

 

Заняття №4

Привітання.

Привітайтесь один з одним так , ніби перед вами:

- ваша мама;

- ваші брат або сестричка;

- ваша бабуся;

- ваш батько;

- привітайтесь один з одним.

 

Знайомство:

Вправа «Ти – молодець».

               Мета: підвищення самооцінки, отримання підтримки групи.

Усі стоять у колі, один виходить у центр, називає своє ім’я і те, що він любить чи вміє добре робити («я люблю танцювати» або « я вмію робити шпагат»). У відповідь усі промовляють: «Ти – молодець!» і піднімають вгору великий палець.

 Повторення правил роботи групи

1. Вправа «Потрібні спеціалісти»:

Ділення на 4 групи за принципом: зима, весна, літо, осінь.

Робота в групах. «Складіть перелік фахівців, які працюють над:

1) група -  будівництвом будинку;

2) група -  для роботи міського транспорту;

3) група - над випуском телевізійної передачі;

4) група - для випуску шкільного підруч­ника».

Презентація роботи групи.

Обговорення. « На один результат працює велика кількість спеці­алістів, робота кожного з них важлива і має свої особливості, ставить перед людиною конкретні завдання, вимагає від неї спе­цифічних знань, вмінь, здібно­стей».

 

2. Вправа «Професійна характе­ристика»:

Ділення на групи за допомогою рухівки «Атоми, молекули».

Робота в групах. «Складіть професійну характеристику спеціалістів інженер, косметолог, журналіст, вчитель.

Презентація роботи.

Обговорення. Останні учасники впізнають про якого фахівця іде мова, представникам яких ще професій потрібні такі особли­вості.

Отже, кожна трудова діяльність ставить конкретні вимоги перед людиною — наявність у вас тих чи інших здібностей може стати пере­думовою у спішної роботи, але дуже багато чого в нас змінюється, набувається саме в процесі виконання професійних завдань.

3. Вправа «Аналіз професіограм»

Кожна професійна діяльність ви­магає від людини не тільки знань та навичок, а й певних особливо­стей мислення, уяви, сприйняття, характеру. Важливо проаналізу­вати, на скільки у вас розвинуті   потрібні для привабливої професії здібності».

  Робота в парі.

Обміняйтесь складеними професіограмами — описами професійної  діяльності. Обговоріть, які особистісні якості, важливі для цих професій.

 Обмін враженнями по колу.

Гра «Професійний  струмочок»

Учні обирають собі пару і стають, піднявши руки вгору. 

Той, хто залишився без пари, проходить під руками, називає професію обирає собі пару і проходить у кінець ряду. І так далі протягом 2-3 хвилин.

4. Вправа «Профконсультант»      

Кожен учасник отримує картку) з прізвищем товариша. Самостійно  обмірковує, складає перелік професій, з якими, на його погляд, ця  людина справиться найкраще таї перелік тих, які їй зовсім не підходять.

Рекомендації зачитуються, не називаючи прізвища героя. Учасники  аналізують, для кого вони найбільш підходять.

(Обговорення.)

Думки інших людей треба взяти до уваги (часто вони більш реалістич­ні, ніж наші особисті), але останнє рішення повинно бути за вами. Багато чому не можливо навчитися, не займаючись цим. Бажання та цілеспрямована робота над собою  творять справжні чудеса, можуть і значною мірою змінити кожного) з нас.

5. Індивідуальна робота.

Складання інформаційної карти.

Що мені цікаво знати або робити?

В якій професії

 я зможу це реалізувати?

Що мені необхідно

для отримання цієї професії?

Обговорення.

 

Прощання.  Вправа «ІМПУЛЬС ПО КОЛУ»

У колі всі беруться за руки і, починаючи з тренера, передають один одному потиск руки, при цьому зберігаючи повну тишу. Коли  імпульс дійде до тренера з іншого боку, учасники піднімають руки вгору  і промовляють: „До побачення! До наступної зустрічі!”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття №5.

Привітання.

Знайомство.  Вправа «Пересадки.»

У колі один з учасників говорить: „Привіт всім тим, кому подобається танцювати”.

Ті, хто полюбляють танцювати, роблять крок вперед (або підстрибують чи плескають у долоні і т. ін.) і всі разом

відповідають: „Привіт!!!”.

Другий учасник у колі говорить: „Привіт всім тим, хто вважає себе оптимістом”.

Ті, хто так вважають, роблять крок вперед і відповідають всі разом:

 

1. Вправа «Незавершене речення»

Кожен у часник по колу продовжує речення «Найбільш за все я мрію у майбутньому...».

«Наші цінності, мрії багато в чому  визначають наше життя. У пошуках свого професійного майбутнього, кожному з вас важливо розставити пріоритети своїх загальних життє­вих цінностей».

 

2. Вправа «Мої життєві цілі»

-  Запишіть все, що прагнете мати в житті, ким бажаєте стати, що робити. Записуйте все, що спадає на думку. Нехай у вашому  списку буде 10-15 бажань. Допишіть у нього все те, що вже маєте і хотіли б щоб це залишилося у вас.

 - Перечитайте, викресліть те, що    вважаєте зайвим.

-    Поділіть всі бажання на три категорії:

 1) дуже важливі,

 2) важливі та

3) бажані.

-  Оцініть можливості обраної вами і професії з позиції реалізації ваших життєвих цілей, насамперед  першої категорії, потім другої, третьої. Професія, що приваблює вас, повинна вкладатися в схему бажаного вами стилю життя,      допомагати в досягненні мети.

 -  Обмін враженнями.

 

 3. Експеримент «Влучити в  десятку»

Учасники намагаються паперовою  кулею влучити в «десятку».

 Обговорення:

Чи було застереження, що кидати  кулю можна лише з одного місця?  Не рухаючись? Не підходячи ближче? Чи пропонувалося зробити лише  одну спробу?

Часто ми ставимо самі собі неіснуючі обмеження, після перших невдач швидко залишаємо спроби досягну­ти бажаного, а потім звинувачуємо в своїх проблемах оточуючих.

4. Вправа «Плановий відділ»

Поділ на групи за типом навчаль­них закладів: колегіуми, інститути, профтехучилища, університети.

Робота в групі.

Про щоб ми не мріяли, для досяг­нення цього, по-перше, важливо чітко сформулювати мету, по-дру­ге, продумати кроки її досягнення, враховуючи реальні та потенційні можливості, оцінюючи перепони на шляху до реалізації задумано­го. Зараз кожна з груп спробує скласти план дій свого однолітка, який мріє в майбутньому стати:

1) модельєром;.

2) автомеханіком;

 3) лікарем;

4) бухгалтером.

Виступи груп. Обговорення. Обмін  враженнями.

Енергізатор «ОДИН – ДВА – ТРИ»

Учасники утворюють коло. На рахунок „один” учасники піднімають вказівний палець правої руки, на рахунок „два” – ліву руку кладуть на вказівний палець сусіда зліва, на рахунок „три” – свій палець потрібно забрати, а сусіда зловити.

Вправа проводиться тричі, щоразу збільшуючи темп.

 

5. Вправа «Оголошення»

Подумайте, що ви вже зараз вмієте робити, щоб заробити копійку, до­помогти своїм батькам, отримати власні кишенькові гроші. Складіть оголошення «Шукаю роботу». На­пишіть так, щоб зацікавити потен­ційних роботодавців. Зачитайте, по­думайте, які з оголошень найбільш реальні, на які групи населення вони націлені.

 

6.      Вправа «Формула професійного пошуку»

Робота в групах

Складіть перелік поступових кро­ків, які потрібно зробити кожній молодій людині, коли вона шукає своє місце у сучасному професій
ному світі. 

  Презентація , обговорення

 

Прощання . Віночок побажань

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття №6.

Привітання

Учасники об’єднуються у пари. Привітайтеся один з одним:

- правою рукою;

- лівою рукою;

- правим ліктем;

- лівим ліктем.

Знайомство. Вправа «ПРО СЕБЕ»

Ведучий вивішує плакат, на якому намальовані контури людини. Навколо контурів розміщені надписи:

- на рівні голови – Про що я думаю

рот – Про що я мрію вам розповісти

очі – Яким я бачу себе через 10 років

серце –Що мене особливо хвилює

руки – Що мені подобається робити

живіт_ Якою інформацією про свою родину я володію

ноги – Де мені подобається бувати або відпочивати

стегна – Одяг, який я полюбляю носити

Учасники стоять у колі і, торкаючись до певної частини свого тіла, дають відповідь на запитання. Коли всі висловляться, ведучий називає імена різних учасників. Завдання для всіх: згадати частину тіла, на яку вказував даний учасник, і те, про що він говорив. 

 

Мозковий штурм

        Мета. Виявити думку підлітків про важли­вість професії в житті людини. Хід гри

Учасники об'єднуються у дві групи. Кожній підгрупі видається ватман, маркери і завдання для обговорення. Після того як обидві підгрупи закінчать обговорення і захистять свої «проек­ти», підводиться загальний підсумок. Робить­ся акцент на необхідності отримати професію, підкреслюється, скільки позитивного, нового і приємного дарує людям професія; наголошу­ється, що вибір професії - це особиста справа кожного.

 

Гра «Аукціон»

         Мета. Виявити, які, на думку учнів, особистісні риси необхідні для успішного оволодіння професією; побачити, яку рису вони найбільше цінують у конкретній професії.

Матеріали. Картки з написами особистісних рис, заготовлені у.о. Розпродаж на аукціоні здійснює вчитель.

На аукціон виставляються особистісні риси, записані на картках. Кожен учасник має можливість їх бачити.

Для купівлі кожен учень отримує по 20 у.о.

Перед початком аукціону кожен обирає собі професію, яку б він хотів здобути.

Для риси, яка продається, встановлюється початкова ціна 3 у.о.

Покупку обирають самі учасники.

Риси продаються до тих пір, поки в учасників є гроші.

Кожен учасник ділиться своїми враженнями від покупки, називає рису, яку він придбав, до­водить, чому він здійснив цю покупку тощо.

Запитання для обговорення:

- Які б ще риси ви придбали б, якби у вас залишились у.о.?

- Чи не шкодуєте про витрачені кошти?

- Чи дійсно вибрана вами професія не може обійтися без даної риси?

- Чи є ця риса у вас?

- Запропонуйте риси,  які ви вважаєте по­трібними і яких у даному списку не було.

Перелік особистісних рис :

-Організованість, акуратність, терплячість,  концентрація уваги,   відповідальність, творчість, художній смак, охайність, комунікабельність, тактовність, дисциплінованість, уважність, швидка реакція, доброта, врівноваженість, довготривала пам'ять, зібраність пунктуальність.

 

 Гра «Чорний ящик»

      Мета. Вчити учнів правильно приймати рі­шення, враховувати всі «за» і «проти».

Матеріали. Три великі коробки, яблуко, ци­булина, пляшка з водою.

Хід гри

Вибираються три учасники. їм пропонується вибрати один із трьох ящиків. Ніхто з учнів не знає, що знаходиться в коробках. Решта учнів може підказувати, яку коробку обрати. Коли учні зроблять свій вибір, починається обговорення. Запитання для обговорення

-  Чому ви обрали саме цей ящик?

-  Що ви відчували, коли відкрили ящик?

- Чого  вам   не   вистачало  для  прийняття рішення?

Підсумки.

Для прийняття рішення (будь-якого) по­трібно мати достатню кількість інформації, а ви її не мали. Тому ви робили свій вибір, ке­руючись тільки власною інтуїцією та порада­ми оточуючих.

Коли ви приймаєте рішення, яку професію вам обрати, потрібно врахувати інтереси, нахи­ли і потреби ринку праці в кадрах.

 

Вправа «Порадь мені, як вибрати професію»

 Мета. Узагальнити знання дітей із даної теми, перевірити рівень засвоєння знань, дати можли­вість їм самим уже частково намітити шляхи вибору професії.

Хід вправи.

Обєднання учнів у три групи за кольорами:

- Учням пропонується скласти порадник «Як правильно обрати професію».

- Обираються спікер, секретар, хроно­метрист.

- Спікер захищає проект.


Групи презентують свої роботи

 

Вправа «Повернення до очікувань»

Якщо збулись очікування, то промінці прикріплюються до сонячного диска.

 

 

Прощання

 

Продовжити речення «Я дякую…….