Сайт

Івашковецької гімназії

герб школи
ЛАСКАВО ПРОСИМО
 
Головна » Методична скарбничка » Організація навчальної діяльності учнів з вивчення трудового навчання в закладах загальної середньої освіти за допомогою дистанційних технологій

Організація навчальної діяльності учнів з вивчення трудового навчання в закладах загальної середньої освіти за допомогою дистанційних технологій

          Існує чимало способів організації дистанційного навчання трудового навчання для учнів під час карантину. Звичайно, більшість з них потребує технічного забезпечення. Проте варто не забувати й про традиційні методи роботи з учнями на відстані.

По-перше, потрібно скласти календарно-тематичне планування, адаптоване до періоду карантину, врахувавши, які теми можуть бути винесені на самостійне вивчення учнями, а які потребують обов’якового роз’яснення вчителем. Складні теми не варто пропонувати для самостійного опрацювання школярам. По-друге, серед  завдань мають бути і такі, що передбачають роботу з підручником. Список таких завдань має містити чітко зазначені параграфи, сторінки та перелік завдань. При цьому вчителі мають дозувати зміст та обсяг завдань для самостійної роботи учнів, аби уникнути перенавантаження.

          Уроки онлайн – обмін інформацією в режимі прямої трансляції (вебінар). Перша умова проведення: учні та вчитель повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з веб-камерою), мати підключення до мережі Інтернет. Друга умова: усі учні, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи. Форми навчання у такому випадку використовують традиційні, але дещо модифіковані. При цьому між учителем та учнівською аудиторією існує безпосередній зв’язок: пряма відеотрансляція, демонстрування презентації (зокрема колективний перегляд відео); обмін документами Microsoft Office; демонстрування робочого столу або активних програмних додатків із комп’ютера педагога. Якщо не всі учні мають доступ до якісного сигналу мережі Інтернет, варто скористатися іншими соціальними мережами: вайбер, інстаграм, телеграм-канал та ін. Слід зауважити і про індивідуальний підхід до учнів. Тому завдання мають бути диференційовані (комусь достатньо виконати тести, а хтось може написати творче завдання). Варто з самого початку визначитися у скільки балів яке завдання оцінюється або ж електронною поштою розіслати індивідуальні завдання до певного уроку.

Звісно, кожен навчальний предмет важливий по своєму. Але трудове навчання — особливий! Його особливість — у наданні учням можливості через рукотворну продуктивну працю втілювати власні задуми в життя; в інтегративному підході щодо розвитку різноманітних компетентностей особистості; відчутті насолоди й радості людини; отриманню нею творчого піднесення й натхнення тоді, коли ми даруємо їй можливість розвинути свій талант, який вона креативно втілює під час конструювання та виготовлення витворів техніки та мистецтва. Технологічна освіта — цілий Всесвіт! Всесвіт гармонії, мелодійності рукотворної праці. Від пращурів до прийдешніх поколінь передаються найкращі технологічні здобутки — вони в усьому, що нас оточує. Кожен із нас на своєму робочому місті рухає технологічну освіту вперед, наповнює її інноваційним змістом, готує майбутнє покоління до життя. Тому важливо, в цих непростих умовах єднатися, знаходити спільні цікаві рішення для розвитку нашої освітньої галузі (у тому числі й в дистанційному режимі), бути прогресивним, багато вчитися й відповідно, багато та натхненно працювати.  Отож, рухаємось далі, назустріч новим дистанційним можливостям організації уроків трудового навчання. Вони неодмінно сформують у нас новий досвід й нададуть інноваційні можливості організації власної професійної діяльності.

Для цього, насамперед, необхідно дослідити досвід передових вчителів щодо дистанційного навчання, вивчити матеріали з медіа грамотності, розробити та розіслати завдання для учнів, організувати пошукову роботу в мережі Інтернет.

Створення віртуальних класів

Одним із найперших кроків у дистанційному навчанні, що значною мірою оптимізуватиме освітній процес, є створення віртуальних класів. Вони дають можливість не лише згрупувати здобувачів освіти, а й координувати, моніторити й оцінювати їх навчальну діяльність. Для створення віртуальних класів найпростішими та досить розповсюдженими є Google Клас (Classroom). Учитель може створити віртуальні класи для кожного класу, в якому він працює. Також інструмент Google Клас дозволяє створювати різні завдання як для всього класу, так і для окремих груп; швидко здійснювати контроль за їх виконанням та оцінювати їх.

Наш Івашковецький ЗЗСО І-ІІІ ступенів під час  дистанційного навчання працював на платформі  Googleclassroom.

Згідно плану індивідуальної роботи кожного дня виконувалось:

1. Проведення онлайн-уроків згідно розкладу за допомогою Googleclassroom.

 2. Індивідуальні консультації в онлайн-режимі для батьків та учнів , які потребують допомоги під час дистанційного  навчання.

3. Перевірка виконаних завдань.

4. Участь у вебінарах на освітній платформі «Всеосвіта» 

5. Перегляд вебінарів, конференції  про організацію дистанційного навчання.

6. Систематично опрацьовувалися статті на сайтах «Всеосвіта», «На Урок», «Освіторія» та на інших.

7. Було створено групи  класів у Viber. Щодня, за розкладом учні отримували домашні завдання, рекомендації, відеоролики чи відеоуроки. Якщо ж діти не мали доступу до Інтернету, тоді завдання та щоденні консультації надавалися дітям у телефонному режимі.

8. Створено інтерактивні завдання для контролю знань і залучення учнів до активної роботи  з трудового навчання.

9. Співпраця з учнями з питань виконання творчих проектів.

 

Шляхи реалізації творчих проектів

             Трансформація календарного планування в умовах карантину передбачає й інші, спрощені підходи до організації проектно-технологічної діяльності здобувачів освіти вдома. Обираючи теми творчих проектів та вироби, що виготовлятимуть учні, звертаємо увагу на наступне:

 · об’єкт проектування необхідно обирати з урахуванням: принципу здоров’язбереження, запобігаючи емоційному, ментальному та фізичному перевантаженню учнів; набутих ними компетентностей та реального матеріально-технологічного забезпечення;

· необхідно з’ясувати перелік матеріалів та інструментів, які можуть бути доступними для учнів вдома (це можна виконати у будь який зручний спосіб, наприклад, шляхом їх опитування чи анкетування).

· перед початком виконання творчих проектів учні повинні бути ознайомленні з критеріями їх оцінювання та формами презентації проміжних та кінцевого результатів практичної діяльності; за відсутності знайомих учням конструкційних матеріалів (деревина, метал, тканина, пластик й ін.) доцільно замінити їх на альтернативні, доступні у побуті матеріали, а саме:  прищіпки для білизни; бамбукові шпажки; китайські палички для їжі; палички від морозива, кави; сірники, зубочистки, олівці, тощо;  дріт, цвяхи, шурупи, магніти, монети, ключі, столові прибори; консервні банки;  текстильні й неткані матеріали, нитки, мотузки;  пластикова тара, пластикові кришечки від пляшок, СD-диски, ґудзики чи іншу фурнітуру;  папір, картон, гофрокартон;  скляні невеличкі баночки, пляшечки, ємкості;  насіння, крупи та інші природні матеріали;  клей, термопістолет, степлер тощо.

          Слід також звернути увагу на найбільш розповсюджені інструменти, які є майже у кожного вдома: голка, ножиці, ніж, шило, викрутка, пасатижі, молоток тощо.

Орієнтовні напрями виконання проектних робіт можуть бути наступними:

      1. «Корисне пристосування для дому» (учні, ураховуючи потреби сім’ї, відшукують проблему, що спонукає їх до роботи). Вироби, які можуть виготовляти учні у межах представленого напряму: різноманітні органайзери для кухні, для ванної кімнати, для гаража; лотки для вирощування зелені на підвіконні (зокрема, з пластикових ємностей); вішак з мотузки; тримач для рулонних матеріалів (паперових рушників, фольги, стрейчплівки); вироби з картонних упаковок (у т. ч. будиночок для домашніх тварин); різноманітні підставки з прищіпок; органайзери для столових приборів, олівців із консервних банок; серветниці з CD-дисків; фоторамки з олівців, шпажок; декоративні свічники; тримач для зубних щіток; килимок із кришечок перед вхідними дверима та інші цікаві та корисні у побуті вироби.

     2. «Фірмова страва моєї родини» (учні, порадившись із батьками, виготовляють найулюбленішу сімейну страву та згодом презентують її у визначений спосіб). Кулінарні вироби можна розмежовувати за певними тематичними напрямами: салати, холодні закуски, печеня, кондитерські та хлібобулочні вироби (десерти, тістечка, пироги, торти й ін.); традиційні українські страви; страви до свят тощо.

         Слід відмітити, що вироби представленого тематичного напряму з великим задоволенням виготовляють як дівчатка, так і хлопчики.

     3. «Родинний оберег» (такий напрям тематичних проектів єднатиме родину, охоплюватиме цікаві історичні факти як із її минулого, так і сьогочасного життя, торкатиметься звичаїв і традицій нашого народу). Вироби, що можуть виготовляти учні у межах представленого напряму: вишиті картини, панно, рушники; вазон, горщик для «родинного» дерева чи квітки (з пластикової ємкості, жерстяної чи скляної банки, пляшки, застосовуючи будь яке декорування); ляльки-мотанки; підвісний оберег на стелю з пластикових кришок, соломинок для коктейлів, мотузки; англійська булавка (велика) з дроту; підкова-оберег, віничок-оберег, декоративне віяло-оберег; грошове дерево з монет, дроту й інші.

     4. «Технологічна родзинка для натхнення» (цікавий напрямок, що дозволить прикрасити інтер’єр оселі. Виготовлені вироби не тільки підніматимуть настрій та надихатимуть при спогляданні на них, а й виконуватимуть певну утилітарну функцію). Вироби, що можуть виготовляти учні у межах представленого напряму: інтер’єрні прикраси (панно з природних матеріалів, солоного тіста, вироби в техніці «макраме», в’язані спицями чи гачком, віночки на двері); декоративні кошики (плетені з паперової «лози», з пластикових емкостей, оздоблених шпагатом або мотузкою), декоративні вази (оздоблені декупажем, розписом фарбами, аплікацією, джутовим шпагатом тощо); закладки для книжок (плетіння гачком, в техніці «макраме», оздоблені вишивкою); вироби в етнічному стилі; макети архітектурних споруд та елементи ландшафтного дизайну; діючі моделі та макети транспортних засобів (із пляшок, паличок, прищіпок, банок, пачок на гумовому рушії чи аеродвигуни з повітряної кульки, колеса — з кришечок, шпульок тощо); іграшкові меблі (із прищіпок, картонних упаковок); годівнички (із упакувань, пластикових пляшок); 3-D окуляри віртуальної реальності; основа для годинника; світильники, свічники, абажури; міні-гриль (міні-мангал, похідна піч) з жерстяної банки; дитячі іграшки тощо.

     5. «Мій надійний помічник» (цікавий напрямок проектно-технологічної діяльності, що дозволить виготовити корисні вироби для особистих потреб чи у подарунок близьким людям). Вироби, що можуть виготовляти учні у межах представленого напряму: футляр для окулярів, мобільного телефону, планшету; прикраси (з бісеру, тканини, шкіри, стрічок, дроту, деревини, пластику тощо); пенал, скриньки для дрібних речей із підручних матеріалів; вітальні тематичні листівки; екоторбинки для сипучих продуктів; писачок для розписування пасхальних писанок воском; тримач для навушників; органайзер для LEGO-конструктора; дошка для нарізки; підставки чи органайзери для канцелярії; підставки для гаджетів; підвіска для зарядки мобільного телефону; рухома карта зоряного неба з коробки та компактдиску; робот-тримач із магнітом для дрібних металевих деталей тощо.

      6. «Нове життя старим речам» (ще один цікавий тематичний напрям дистанційних творчих проектів). Учням пропонується віднайти вдома певний предмет, якому необхідно надати нові властивості, покращити його конструкцію, відреставрувати: стілець, вішак для одягу, поличка, рамка для фото, декоративна наволочка тощо. Також можна використати речі, які вже не можна з певних причин використовувати за призначенням, і перетворити їх на інші цікаві вироби: декоративні подушки, килимок, сумка-шопер, фартух для кухні, м’які іграшки, килимок на стілець, підстилка для домашніх тварин, еко-торбинки тощо.

       7. Міні-проекти (виконання завдань з елементами проектування, пов’язані з життєдіяльністю та самообслуговуванням учня):

* «Побутові електроприлади у моєму житті» (види та призначення побутових електроприладів, користування побутовими електроприладами з дотриманням правил безпеки);

* «Сервірування святкового столу» (етикет за столом, серветки, столові прибори, посуд);

*«Охайне житло» (технологія догляду за житлом);

* «Здоров’я та краса» (технологія догляду за волоссям);

* «Малярні роботи у побуті власноруч» (основи технології малярних робіт, матеріали та інструменти);

* «Я — споживач» (маркування споживчих товарів: призначення етикеток, попереджувальні символи, штрих-код);

* «Моя зачіска» (мистецтво вибору зачісок: види зачісок, залежно від форми обличчя; коригування форми обличчя за допомогою зачіски; натуральні рослинні засоби для зміцнення волосся);

* «Мій одяг — мій імідж» (технології вибору одягу і взуття та догляду за ними);

* «Мій власний стиль» (проектування власного стилю з урахуванням стилів в одязі, видів одягу за призначенням, особливостей фігури). Отже, вказані напрями не тільки будуть мотивуючим до праці чинником і дозволять учням цікаво проводити час, виконуючи уроки технологічного циклу вдома, а й сприятимуть іміджу навчальних предметів технологічного компоненту в сім’ї. Таким чином проектно-технологічна діяльність не тільки формуватиме та розвиватиме компетентнісний потенціал учнів, але й покращуватиме життєдіяльність родини в цілому.

 

 

Поради щодо організації дистанційного навчання при обмежених можливостях застосування Інтернет-ресурсів в освітній діяльності.

 

         Нажаль, як в окремих освітніх закладах (а особливо це стосується закладів, розташованих в сільській місцевості), так і в деяких учнів існують обмежені можливості щодо застосування Інтернет-ресурсів. Тоді слід проводити навчання, опитування та поточне оцінювання учнів у асинхронному режимі, оскільки учні можуть отримувати інформацію та виконувати завдання у різний час. Здебільшого це можливо здійснити лише засобами телефонного зв’язку. Учням рекомендуємо виконувати письмову складову творчих проектів у текстових редакторах (Word та ін.) чи у робочих зошитах та надсилати (передавати) вчителю виконані завдання (виготовлені вироби).          

           Доречними при обмежених можливостях застосування Інтернет-ресурсів в освітній діяльності може бути й наступні рекомендації:

1) встановити біля шкіл інформаційні стенди (дошки), на яких можна розмістити необхідну для навчання учнів інформацію (про що повідомити їх засобами телефонного зв’язку);

2) дозволити варіативність у виборі проектів учнями класу, тобто самостійно обирати вироби та технологічні операції відповідно до навчальних програм і можливостей (окремі учні мають устаткування та умови, в яких під наглядом батьків можуть виготовляти вироби засобами більш складних технологій (швейне обладнання, «домашні майстерні» тощо)), а учні, які не мають такої можливості, можуть виконувати проекти за допомогою наступних технологій:

– 5–6-ті класи: обробки текстильних матеріалів ручним способом; виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів); плетіння (лозоплетіння, соломоплетіння тощо); виготовлення виробів у техніці «макраме»; виготовлення ляльки-мотанки, обробки дроту, виготовлення вишитих виробів початковими, лічильними та декоративними швами; виготовлення виробів із бісеру, ліплення, ниткографії; виготовлення писанок та декоративних яєць; ажурного випилювання; приготування страв; вирощування кімнатних рослин, а також проекти з розділу «Технологія побутової діяльності та самообслуговування»;

 – 7–9-ті класи: електротехнічних робіт; виготовлення в’язаних виробів; виготовлення вишитих виробів (мережки, гладь, хрестик); виготовлення штучних квітів; виготовлення виробів із бісеру; виготовлення виробів зі шкіри; виготовлення швейних виробів ручним способом, оздоблення одягу, приготування страв, а також проекти з розділу «Технологія побутової діяльності та самообслуговування».

           З огляду на те, що з технічних видів праці вибір простих у виконанні технологій незначний і виконати більшість з них в домашніх умовах без відповідного обладнання та матеріального забезпечення неможливо, дозволити використовувати технології із програм для 5—6-х класів, але із застосуванням основних методів проектування, відповідних для 7—9-х класів. У 1011-х класах можна пропонувати для виконання будь-який із запропонованих 10 модулів, однак доцільно змістити акцент з практичного (технологічного) на інформаційно-пошуковий, дослідницький характер проектів.

Оцінювання навчальних досягнень

       Питання організації та проведення підсумкового оцінювання може бути здійснено у 2-х режимах.

 У синхронному режимі учні:

· виконували тести на платформах Googleclassroom, за вибором вчителя та з урахуванням можливостей учня;

· виконували письмові роботи, у тому числі диктанти, із використанням відеоінструментів SkypeZoom тощо;

· брати участь в усних формах контролю (усний переказ, читання напам’ять вірша та прозових текстів, презентація та захист проєктів тощо) із використанням відеоінструментів SkypeZoom індивідуально або в групах;

· брати участь в онлайн-семінарах та онлайн-форумах із використанням відеоінструментів SkypeZoom або в чатах на платформах дистанційного навчання (наприклад, Moodle) у закритих групах Facebook та ін.;

· виконувати інші завдання, запропоновані учителем.

В асинхронному режимі учні:

· виконували завдання на платформі Googleclassroom;

· виконували письмові роботи у текстових редакторах (Word та ін.) або у зошитах та надсилати вчителю файли з виконаними завданнями електронною поштою, в один із месенджерів (ViberWhatsAppFacebook тощо);

· знімали на відео або записували аудіо усних відповідей та надсилали файли засобами електронного зв’язку.

          Отже, якими формами, методами та ресурсами для організації дистанційного навчання користуватися — вирішують виключно навчальні заклади та педагоги, як беруть участь у цьому процесі.

Наші учні сьогодні зростають у цифровому світі і для них цілком природним є цифрове середовище, яке вони використовують для отримання та обміну інформацією. Для них не є проблемою навчатися дистанційно, навпаки – це нова цікава пригода для дитини. Більшою мірою дистанційне навчання – це виклик для педагогів, бо саме від їхнього уміння організувати продуктивний освітній процес залежить кінцевий результат.

Отож, рухаємось далі, назустріч новим дистанційним можливостям організації уроків трудового навчання. Вони неодмінно сформують у нас новий досвід й нададуть інноваційні можливості організації власної професійної діяльності.

 

Учнівські роботи, виконані під час  дистанційного  навчання

 

 

 


Здирко Сергій Іванович – вчитель трудового навчання